dijous, 27 de febrer del 2014

"L'ambient que es crea a l'escola és especial, és diferent"



Parlem amb en Lluís de la Fuente, director del Centre d'Educació Especial Concha Espina. Situada al barri de Sant Martí, és una de les dues escoles públiques generalistes de Barcelona, és a dir, que atén nens independentment de la seva discapacitat. El director ens explica com és el dia a dia del centre, quaranta anys després de la seva creació. 




Com és el temari d'una escola d'educació especial?
El currículum és el mateix i ens guiem per les mateixes directrius del departament, però nosaltres l'adaptem en funció dels alumnes. Hi ha nens que poden seguir el currículum i fan les àrees que es fan normalment a les escoles ordinàries i als instituts. Hi ha casos, com per exemple els nens autistes, que no tenim més remei que adaptar moltíssim els continguts.

Què teniu en compte a l'hora d'avaluar?
Acabeu de veure uns nois que tenen 14 anys amb un nivell escolar de 3r de primària. Fan totes les àrees però molt adaptades i els hi fem una avaluació molt semblant a la que es fa a l'escola ordinària. Amb els nens que no segueixen el currículum d'aquesta manera tan estàndar, l'avaluació també s'ha de fer però de manera més indirecta.

Com es gestiona una escola que atèn tanta diversitat d'infants amb discapacitat?
Nosaltres ens trobem amb casos molt diferents, i estem forçats a adaptar-nos a noves situacions constantment. Ultimament, per exemple, tenim molts nens amb pluridiscapacitat, un 22% del total d'alumnes. I aquests nens conviuen amb la resta. És una barreja que ens obliga a adaptar-nos a tots els mestres, encara que estiguin especialitzats en una tipologia d'alumnes.

Què esteu fent, per exemple, per adaptar-vos a aquests alumnes amb pluridiscapacitat?
Fem cursos interns a l'escola per als professors i estem implementant una aula multisensiorial. L'escola és un tot global, no hi ha alumnes d'una sola tipologia. Tothom ha de saber el que passa a l'escola.

L'aula multisensorial del CEE Concha Espina // Elisenda Colell
L'aula multisensorial del CEE Concha Espina // Elisenda Colell

Aquesta diversitat també us deu ajudar per educar en la inclusió...
L'ambient que es crea a l'escola és especial, és diferent. Conviuen nens molt diferents. Pel que fa als nens amb més capacitat de relació hem d'estar atents. Cuidem molt la relació entre ells i busquem recursos allà on viuen, com casals o colònies, perquè tinguin una relació més normalitzada amb altres persones.

Amb quina ràtio treballeu?
Ara tenim 54 alumnes i 10 aules. A les clases hi ha entre 4 i 8 alumnes en funció de la seva discapacitat. Els grups que no estan tan discapacitats són entre 8 o 9 alumnes per classe, a les aules dels alumnes més afectats hi ha 4 o 5 nens.


I els grups de classe, com els feu?
A l'escola hi ha 10 grups. La meitat són aules de primària i l'altra meitat de secundària. Dins d'aquests dos blocs tenim molta varietat. A l'hora de fer grups tenim en compte l'edat i les possibilitats del nen, però sempre intentem que el treball que el mestre hagi de fer amb ells sigui similar. Així, hi ha aules de primària amb nens que tenen entre 5 i 9 anys.

L'escola té una AMPA activa?
Ho intentem, però no és fàcil. Només sóm 54 famílies que
viuen a diferents llocs de la ciutat i tenim un problema logístic per reunir-los. Fomentem reunions a principi i durant el curs i intentem que organitzin activitats estraescolars. Enguany no s'estan fent per problemes econòmics. Si no hi ha coses a fer, sembla que estigui morta, costa que es noti que hi ha una AMPA activa. Però hi és i colabora sempre amb nosaltres.


Sovint tendim a pensar que els pares d'infants amb discapacitats són més actius que la resta...
En el nostre cas hi ha factors socials que fan que això no sigui així. El nivell econòmic de les famílies és bastant baix, i a vegades va associat a una menor particpació, a part de la distància física entre l'escola i els domicilis. Costa lluitar contra això, però no vol dir que no hi hagi famílies disposades a colaborar amb l'escola. L'AMPA funciona, no al 100%, però nosaltres la sentim al nostre costat.

Entrades relacionades:
- Una porta que mai es tanca
- "La societat està posant més barreres que abans"
- Els Centres d'Educació Especial fan xarxa
- CEE Concha Espina, autoformació constant
- Les retallades de les beques menjador afecten al CEE Concha Espina
- L'obra social de La Caixa finança un taller de músicoterapia al CEE Concha Espina
- Lluís de la Fuente en deu frases

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada